Reading time: 4 minutes

Prima zi din festivalul Tabakó din Sfântu Gheorghe a început cu o prelegere interesantă despre războiul informațional, războiul hibrid, efectele propagandei și cenzurii și conflictele viitoare. Discuția a avut loc în data de 31 august, iar speakerul invitat a fost Liliana Śmiech, directoare a Warsaw Institute și Veress Csongor Balázs, cercetător al Atelierulul de Geopolitică la MCC.

Discuția intitulată „Information, the Perfect Tool for Modern Warfare”, s-a desfășurat în limba engleză și a fost moderată de către studentul Programului Universitar MCC, Székely Balázs. 

Specialistul Veress Csongor a descris mai întâi generațiile de război:

  • în prima generație au existat doar bătălii cu mulțime de oameni;
  • a doua, războiul industrial, a apărut după inventarea armelor;
  • cea de-a treia a fost din ce în ce mai mult axată pe tehnologie și pe utilizarea tacticilor;
  • a patra generație se caracterizează prin estomparea granițelor dintre război și politică, dintre combatanți și civili (cum ar fi lupta împotriva terorismului);
  • și, potrivit unora, apariția celei de-a cincea generații de război, dominată de acțiuni militare noncinetice, cum ar fi ingineria, dezinformarea și atacurile cibernetice, precum și de tehnologii emergente, cum ar fi inteligența artificială și sistemele complet autonome.

Conflictele de astăzi sunt caracterizate prin războiul hibrid, ceea ce înseamnă că ne aflăm în era a patra, dar ne îndreptăm spre a cincea generație. Informațiile au devenit mai importante decât armata însăși, a spus Veress Csongor. Dar, în timp ce marile atacuri cibernetice se află deja în a cincea generație, oamenii mor pe teren în confruntări care folosesc metode care datează de secole.

În ceea ce privește conflictul ruso-ucrainean, Liliana Śmiech a prezentat eforturile Kremlinului de a slăbi relațiile polono-ucrainene, de a influența livrările de ajutoare poloneze și de a afecta imaginea internațională a Poloniei. Pentru a realiza acest lucru, rușii folosesc multă dezinformare pentru a influența emoțional și a inflama societatea poloneză. Unul dintre cele mai bune instrumente ale lor este exploatarea ,,idioților utili’’, cum ar fi postarea eronată pe Twitter a fostului ministru polonez de externe Radosław Sikorski, articolul alarmist din Greenpeace privind dependența energetică a Poloniei sau un profesor universitar care a răspândit propaganda rusă. Dezinformarea a fost folosită și de troieni, dar astăzi viteza de diseminare a informațiilor în mediile digitale nu se compară cu acea epocă.

În această supraîncărcare de informații, este dificil să se găsească o cale de mijloc între cenzură și protecția civililor, spune Veress Csongor, deoarece este imposibil să se examineze fiecare caz în parte, ce ar trebui cenzurat și ce ar trebui interpretat ca fiind liberă exprimare. Liderii ruși urmăresc să creeze discordie și incertitudine în Europa și în lume. Se răspândesc atât de multe narațiuni diferite și contradictorii cu privire la chestiuni cruciale încât, în cele din urmă, oamenii devin indeciși și dezinteresați. De exemplu, în timpul alegerilor, trolii vizează ambele tabere și le inundă cu atât de multă dezinformare încât oamenii nu mai merg la vot până la urmă. Nesiguranța poate duce la o deconectare completă de la problemă. Metodele sofisticate ale trolilor care răspândesc știri false au fost dezvoltate de către KGB în perioada comunistă: ei spun un procent ridicat de adevăr, dar împletesc minciuna, inserează știri false printre faptele credibile și, astfel, înșală oamenii.

Cum poate fi evitată eficient dezinformarea? În opinia Lilianei Śmiech, singura cale este educația, gândirea critică și diseminarea științei. Ar fi bine să verificăm totul și să fim sceptici în privința conținutului viral, mai ales dacă acesta este prea emoțional. Ideea sa inovatoare este că un software care în prezent avertizează asupra unei amenințări la adresa vieții sau a unui dezastru natural ar putea în viitor să informeze chiar și asupra știrilor false.

Festivalul Tabakó este un proiect comun și a fost sprijinit de către Primăria Municipiului Sfântu Gheorghe, Consiliul Județean Covasna, Casa de Cultură Kónya Ádám, Asociația Komitatus, Mathias Corvinus Collegium (MCC) și VIBE Festival.